Коли дому Господь не будує, даремно працюють його будівничі при ньому! Коли міста Господь не пильнує, даремно сторожа чуває! (Пс.126:1) |
П'ятниця, 29.03.2024, 17:31 Вітаю Вас Гість! |
ЧОРТКІВ ДУХОВНИЙ - сторінка духовного життя міста | Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Форум |
« Грудень 2016 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Мои фотографии [9] У цьому розділі зібрані персональні фото. |
Моя родина [0] |
14:19 Що маємо знати про храм і богослужіння? | |
Вечірня: «Сподоби, Господи» Сподоби, Господи, у вечір цей без гріха охоронитися нам. Благословен єси. Господи, Боже отців наших, і хвальне і прославлене ім’я Твоє на віки. Амінь. Нехай буде, Господи, милість твоя на нас, бо ми уповали на Тебе. Благословен єси. Господи, навчи нас правосудів твоїх. Благословен єси. Владико, врозуми нам правосуди твої. Благословен єси. Святий, просвіти нас правосудами твоїми. Господи, милість твоя повік, ділами рук твоїх не погорди. Тобі належить хвала, Тобі належить співання. Тобі слава належить. Отцю, і Сину, і Святому Духові. І нині, і повсякчас, і на віки віків. Амінь. Цей гімн є дуже давнього походження, як і «Світло тихе». «Сподоби, Господи» (Καταξίωσον Κύριε) є в суціль біблійною піснею: кожен стих цього гімну, окрім першого, взятий зі Святого Письма. Головна тема гімну – звеличення Бога, який милостивий до Свого сотворіння[1]. Майже в сучасному вигляді записано його в «Апостольських постановах» (VII, 49). На самому початку VII ст. авва Іван і Софроній відвідали Нілеву обитель на Синаї і брали участь в його вечірніх богослужіннях. На ній проказувано «псалми перший і сто сороковий без тропарів, а й дуже відомі молитви Світе тихий і Сподоби, наприкінці ж додали Симеонові слова: Нині отпущаєши» і т. д.[2] Але в грецьких уставах ІХ-Х ст. назва «Сподоби, Господи» виходить з ужитку; її просто називають молитвою[3]. В наших давніх виданнях «Сподоби, Господи» мало поділ на окремі стихи. У найновіших римських виданнях цю молитву поділено на три частини, на зразок стихир[4]. Незважаючи ж на всі оті зміни, в нашому обряді «Сподоби, Господи» так і залишилося всенародним гімном, який виконується на антифонний лад: у звичайні дні – речитативом, у святкові на 7-ий воскресний глас[5]. Окрім вечірні «Сподоби, Господи» можна почути також на утрені чи повечір’ї – він є частиною великого або малого славослов’я. У зв’язку з тим, що гімн може співатись на всіх цих богослужіннях, перший його стих міняється відповідно до пори дня: «Сподоби, Господи, цього вечора/у цю ніч/сьогодні без гріха зберегтися нам». Молитву «Сподоби, Господи» читаємо чи співаємо на два крилоси. Це приклад молитви, що виголошується цілою громадою вірних[6]. Відповідальний за рубрику: о. д-р Мирослав Думич [1] Головацький Р., Пояснення Богослужень, Місіонер, Львів 1998, 61-62. [2] De Castro J., Methodus cantus ecclesiastici graeco-slavici, Romae 1881, 17, 23. [3] Див. Симеон Солунський, Про божественну молитву, гл. 348. [4] Див. Часословъ, типографія Криптоферратскія обители, Римъ 1950, 278-279. [5] Див. Василіянські Церковні напіви, оо. Василіяни, Рим 1961, 66-67. [6] Марусин М., Божественна Літургія, Рим 1992, 336. | |
|
Всього коментарів: 0 | |