Коли дому Господь не будує, даремно працюють його будівничі при ньому! Коли міста Господь не пильнує, даремно сторожа чуває! (Пс.126:1) |
Субота, 20.04.2024, 02:34 Вітаю Вас Гість! |
ЧОРТКІВ ДУХОВНИЙ - сторінка духовного життя міста | Головна | Реєстрація | Вхід | RSS | Форум |
« Листопад 2016 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Мои фотографии [9] У цьому розділі зібрані персональні фото. |
Моя родина [0] |
14:33 Що маємо знати про храм і богослужіння? | |
Вечірня: обряд входу Своєрідне споріднення між Божественною Літургією і Вечірнею ми прослідковуємо зокрема в обряді входу. Найстарший опис входу на вечірньому богослужінні в Єрусалимі подає Етерія у своїй «Прощі» (гл. 24). Він ще цілком нескладний: до ясної освітленої та сповненої запашним кадилом церкви Воскресіння Господнього входив єпископ, заходив через двері до печери Гробу Господнього й там молився та згодом давав своє благословення. Від IV до Х сторіччя цей обряд перейшов стадію подальшого розвитку. Немалий вплив на це мав візантійський цісарський двір зі своїми докладними приписами, які внесено в книгу “De ceremoniis aulae Byzantinae”[1]. Так, участь цісаря в церковних богослужіннях збагатила новими формами звичайний обряд входу служителя з супроводом диякона з кадильницею та свіченосцями[2]. Разом з процесом формування цього обряду відбулися у Вечірні деякі зміни й переставлення окремих літургічних елементів. У давнину (VIII –IX ст.) вхід розпочинався на 8-му стиху 140-го псалма: «До тебе, о Господи, мій Боже, мої очі». Пізніше (Х-ХІІ ст.) літургісти переставили вхід на час співання Богородичного. В церквах Київської митрополії входи на Вечірні відбувалися із ще більшою урочистістю, зокрема, коли це були соборні храми. Брало в ньому участь усе місцеве духовенство разом зі своїм владикою[3]. На «Слава» головний служитель з священиком й дияконом одягалися і робили вхід: диякон відчиняв святі двері, всі обходили престол та лівими дверима виходили на солею; перед святими дверима служителі кланялися в бік престолу, тим часом як диякон обкаджував ікони Спасителя і Богородиці; після закінчення стихири диякон відступав трохи набік, кланявся головному служителеві і мовив: «Благослови, владико, цей вхід». Він відповідав «Благословенний вхід святих Твоїх…»; диякон відповідав «Амінь», а тоді: «Премудрість, прості!». І всі входили у святилище. Сьогоднішній устав нормує ці обряди так, як це читаємо в ч. 34: «Як хор зачав співати останню стихиру, священик бере на себе фелон, поблагословивши і поцілувавши, і на С л а в а… приходить з дияконом перед св. трапезу. Відчиняються царські двері. Диякон бере кадильницю і – по благословенні кадила священиком – разом з ним, що тепер спускає фелон, обходить святу трапезу, зачинаючи від правого боку; і так з свіченосцями, що йдуть поперед них, виходять північними дверима. Стають перед святими дверима: свіченосці по протилежних боках, один побіч ікони Богородиці, другий побіч ікони Спасителя, диякон посередині, а за ним священик. Обидва нахиляють голови і диякон, що тримає трьома пальцями орар, говорить тихо: «Господеві помолімся». Священик говорить тихо молитву входу: «Благий чоловіколюбне Царю». Після молитви входу диякон, вказуючи орачем на схід, каже до священика: «Благослови, владико, святий вхід». Священик благословить у сторону сходу і каже: « Благословенний вхід святих …»[4]. Вхід священик благословляє хрестоподібно, обернувшись на схід, тобто в бік святих дверей. Знак хреста символізує те, що хресною дорогою Господь відчинив нам двері раю. Диякон в свою чергу, по закінченні стихири, творить кадильницею знак святого хреста і виголошує в святих дверях: «Премудрість, прості». Хор співає пісню-гімн «Світло тихе». Відповідальний за рубрику: о. д-р Мирослав Думич [1] Скабаллановичь М., Толковый Типиконъ, ІІ, сс. 128-130. [2] Обряд кадіння і несення свічок пов'язаний з «виходами» (прилюдними виступами) римських достойників. Тоді їх обкаджувано й супроводжено з запаленими смолоскипами. Перед візантійським цісарем ступав урядовець з «діамвулом» (дорогоцінний свічник); а перед патріархом несли «монамвул». Єрусалимського патріарха супроводжувало 12 ченців із свічками. За уставом Великої Церкви (св. Софія) в Константинополі, на вході Вечірні брали участь три свіченосці (див. Скабаллановичь М., Толковый Типиконъ, ІІ, сс. 130-131). [3] Головацький Р., Пояснення богослужінь, Львів 1998, с. 49. [4] Устав Богослужень, Рим 1958, сс. 15-16. | |
|
Всього коментарів: 0 | |